Thursday, May 14, 2009

BALI Part 2

Ok kena sambung my pics in Bali since kawan-kawan request nak tengok. Ikut hati malas nak upload sebab Maxis Broadband ni sangat la slow.

5. Painting Art at Batuan

Visited Batuan Putu Toris Gallery. We really enjoyed the art but it's too expensive for us to buy. Mostly painting shows their way of life in Bali, very traditional ways. Taking pictures are prohibited in this gallery, so it's enough for us to capture a memory in front of the entrance of gallery ;D


entrance shows the very traditional ways *wonder*

6. Old Temple

Temple and temple and everywhere..there're religious. 1st temple to visit and explore. I found lots of Dewa. Dewa Sita, Dewa Rama and many more. ok, I sangat terkejut dan teruja bila nak masuk temple, we must wear the sarong, this is compulsary. Macam menutup aurat kot.




It was delight to snap photos everywhere. yeeehaaa!

7. Wood Carving

Supir bawa I tengok wood carving. Tangan dorang sangat berseni, macam biasa I pun tak beli juga sebab limited budget, again menjamu mata. Tangan I berseni tak? tak pun.




8. Paddy Field Terrace.

It's catch my eyes...Sumpah tak pernah tengok. Mesmerize.



I ajak supir bergambar, sekali terus dia buat pose ni. Then my hubby cakap, Celaka punya supir! ;D


Supir harus muda dan ceria. I rasa supir baju putih tu kan look alike Aril Peter Pan, cuma versi gelap je *wink*.



7. Kintamani

A beautiful place to admit. Terus lunch sebab memang sangat lapar, berjalan dari pagi. Tempat ni memang mengadap volcano,.I berdoa dia tak meletup ok *wink*


Cool kan? Perbuatan cool atau suasana yang cool, 2-2 sama. Mt Agung in front of me.


8. Bali Coffee at OkaBold
I'm not so sure with that place, with the Oka name. Hope it's right. Offers with various selection of coffee, u just name it. Me myself bought for my mum and mum-in-law at affordable prices.



By the way, u will get free testing of coffee. Kalau tak nak beli pun tak apa, minum free aje la.

9. Kampung

This is not in our package trip. All of sudden, on the way balik, I nampak ada upacara agama yang sangat meriah. So I asked supir to stop. Supir sangat sporting dan terus cakap kena minta izin dengan ketua kampung dulu. Ketua Kampung bagi kami masuk, again kena pakai tali pengikat kat perut lagi. Bila rusa masuk kampung, arghh mesti lah semua orang pandang kan?.




What can I say, Bali is a religious place for Hindus. Even in morning, noon, or evening, they're so many people in the temple with their ocassions. My hubby said,"Eh diorang ni bila time pergi keje ya?"

10. Temple - Pura Tirta Empul.

The last place for this package trip.


Dear, u must wear sarong la...sebab pakai celana pendek! Tutup aurat.

Westeners have a good rest.

Supir cakap air ni suci, kalau ada masalah kerja, cinta, mari datang bermandi manda di sini.

Haaaa supir pun sembahyang, basuh muka dengan air suci, mengaku ada masalah kerja.

So, the package trip only costs Rp300,000 per car. For me it's worth it for a couple with limited budget likes us. But dont worry dear, the excitement still there. Dari pagi sampai senja.

Sebab dah nak balik malam esok, so the hubby rented sepeda motor. If kat sana u sebut motor, they dont understand. Please bear in mind, put sepeda word, in front of motor. Hahahaha.. Rp47,000 for 24hours. Murah sangat.

So, malam tu juga, hubby ajak ronda-ronda malam. I memang tak puas hati sebab dapat helmet macam tembikai.


Bila malam, mesti la Bali happening dengan disco dan pub-pub kan. I pun macam enjoy even intai dari luar sahaja. Tapi takut-takut juga, ada bom ke sebab Bali kan terkenal dengan bom disco-disco ni. I saw security guard everywhere at the entrance of discos.

Malam balik terus penat, esoknya for the last day, the hubby ajak bersantai di Kuta Beach. But I bising-bising sebab tak pegi Tanah Lot. Orang datang Bali semua cerita pasal Tanah Lot. I pun nak tengok juga apa yang ada kat Tanah Lot. Memandangkan kami pilih Package B, so tak pergi la Tanah Lot. Then hubby decide pergi Tanah Lot by sepada. I macam what????? Tempat orang, come on la... dah la jauh. But hubby said, trust me dear. So terus hubby minta receptionist hotel buat map.. I macam God please help me!.

Then, hubby bawa sepada, I kan belakang ni sibuk pegang map, takut tersalah jalan. Obviously la orang tengok kan, bersepeda masuk kampung orang sebab nak pergi Tanah Lot. Bila sampai, sangat seronok even bontot macam nak tercabut tapi bersepeda sangat enjoy, boleh stop kat mana-mana nak snap photo. Enjoy kan, snap photo semua tempat.






Arghh best....
Ok Bali sangat best. I recommend supir best bernama Sandhi, yang sangat talkative, friendly dan yang penting harus berjiwa muda.

4 comments:

Izzaty Hussin said...

menarik!! two thumps up!!

Anonymous said...

do you have the number of that supir? i'll going there next month.

mistamoshhi@gmail.com

Willie a.k.a Reptoz said...

BEst!

Izyan Nadirah said...

arrrr bestnye! teringin gile nak gi bali tp tak pernah2 sampai lagi sane.
tak gi tgk dance2 ke mlm2 tu?

OUR BUNDLE OF JOY

Lilypie First Birthday tickers