Tuesday, November 22, 2011

Pekan Bharu, Indonesia

Extended family saya ramai di Pekan Bharu, Indonesia. Datuk saya orang seberang. Jadi sebelah ayah saya ramai sebelah sana. Dulu kecil-kecil, nak balik sana kena naik feri di Melaka. Sampai di Pelabuhan Dumai, Sumatera dan travel berjam-jam baru sampai Pekan Bharu. Rasa jauh sangat. Sekarang senang. Klik-klik tiket flight online, 50 minit dari KL dah sampai tanah seberang. Pada 10 - 13 November lepas, saya berangkat ke sana since ada relative wedding. Abang Budhi Yudiyantho dan Dr. Nana Oktavio. Tergeliat lidah bukan? Iya.

Yang penting sampai sana. Mesti feeling jutawan hahahahaha. Berjuta-juta dalam tangan ni.

Nak cerita pasal date nikah. Wah kemain semua orang pilih 11.11.11. Sampai kesudah tunggu juru nikah kawasan sampai 2jam. Katanya 580 couples on that day. Pengsan tok kadi malam karang tu... Dok lenguh ulang skrip sama.

Gambar tak ikut susunan sangat. Malas nak susun-susun.


Wedding at Hotel Pangeran. 3 pelamin. 1 untuk pengantin baru dan lagi 2 for both parents. Ada chance sanding lagi kan.

Abg Budhi and our families.


Berat kot atas kepala.

Hari akad nikah.

Wah... macam passport kahwin. Dah legal kan hehehehe.

Baju cantik sangat. Tapi dah namanya badan kecil semua mesti terletak cantik kan.


Ketua adat. Dok berpantun sakan dia, naik boring dengar.

Wedding sana mesti lah grand. Katanya pesta. Makan pun semua sama. Since kita dekat-dekat je. Melayu riau. Adatnya pun sama macam orang-orang di Melaka dan Negeri Sembilan. Ada pantun-pantun, tol, ada mandi-mandi beradat, malam berinai. Sama je lah. Tapi sana lagi meriah kot. Sana punya pesen satu lagi letak tahap pendidikan di kad kahwin. Untuk sampai yang belajar tinggi lah. Tak taulah kot, kat sana ramai tak ambil degree, Sarjana 1 katanya. Master = Sarjana 2. Ph.D = Sarjana 3. Dalam kad kahwin dorang ni adalah stated dari Sarjana Perubatan dan Sarjana Ekonomi. Eh macam show off plak kan? Kalau kat Malaysia ni, merata kot orang ada degree. Panjang nanti kad kahwin.

Ok, sampai ketemu lagi ya. Permisi dulu. Daaaaa

1 comment:

Ted said...

mama, adeq penah attend wedding kat medan, anak gabenor. Tp memang suka suki sbb suka tgk adat tu masih kekal. Kalau kat kita dah jarang ada pantun2 jela2. N lagi best sbb dorang sambut grand gile, n penyanyi dorang suara pun bukan calang2..

pst, yang bab kad kahwin letak tahap pendidikan tu memang gtu adat die. Show off gile. Kalau dokter, disebutnya dokter rani dan dokter jaja dll.

OUR BUNDLE OF JOY

Lilypie First Birthday tickers