Thursday, June 2, 2011

Alam perkahwinan

Perkahwinan.


Best kan.


Orang tua cakap 5tahun awal perkahwinan adalah waktu perkenalan. Luar dan dalam. Dan biasanya waktu diisi kebanyakannya dengan waktu berkomunikasi. Kalau saya, biasalah ada argument itu ini. Kenapa towel tak jemur? Kenapa stokin kat sini? Kenapa dan kenapa? Dekat 2 tahun kahwin, baru sedar Azuar pantang berbahasa saya-awak dengan dia. Jadi sepanjang masa, Sayang - Abang. Tapi bila kita naik angin, lelaki biasa tak concern atau buat-buat tak paham, jadi intonasi atau bahasa saya-awak lagi mudah kan - nak cakap, Abang, Syg tengah marah ni.


Tapi bila nak marah, kenal lah selalu ingat part-part manis. Kena set di otak dan minda, Allah anugerahkan dia, suami untuk kita melayari bahtera perkahwinan.


Perkahwinan adalah perkongsian.


Dan saya tengah deal dengan issue ini. Sebab saya memang bangsa susah nak berkongsi.


Perkahwinan adalah perjudian.


Ada orang cakap macam tu. Tapi bagi saya, kalau dah jumpa pasangan yang serasi dah masing-masing pandai mengikut rentak. InsyaAllah berjaya.


Semua orang ada kekurangan diri masing-masing. Tapi yang penting, bagaimana diri kita mengawal dan hadapi kekurangan diri pasangan.


Isteri memang suka berleter dan menceceh di rumah. Semua serba tak kena. Walhal apabila berhadapan dengan adik beradik atau kawan sendiri, perangai sendiri adalah sebaliknya. Suami adalah orang terdekat. Orang yang dianggap memahami kehendak hati. Dijanji hidup bersama ke akhir hayat.Maka, luahan perasaan seharian ditala pada suami. Berleter adalah bentuk luahan perasaan juga. Kadang-kadang suami tersalah tafsir. Dengar je bang, nanti penat berleter, confirm diam.


Saya juga masih baru. 2 tahun berkahwin. Masih kekurangan di situ di sini. Tapi, Alhamdulillah. Azuar masih supportive dan sporting.

2 comments:

Min Aina Ila Aina said...

Salah satu petua dalam perkahwinan, memberi dan tidak berharap.

Pendek kata, biar kita beri lebih, kita mengalah lebih, kita memaafkan lebih, insyaAllah Allah akan beri lebih.

Mahirah Kamaludin said...

Betul juga tul. Insyaallah saya cuba praktikkan.

OUR BUNDLE OF JOY

Lilypie First Birthday tickers