Tuesday, February 21, 2012

Scholarship

Hi u olls...

Hari ini I'm work from home. Yes bebeh! And I still sent Adam to his babysitter.

Hishh...saya nak cakap bulan ini saya gundah gulana.

Zaman PhD saya rasa best. Perjalanan itu memang susah. Tapi saya suka sebab study saya semua sponsored including study allowance. Walau pun tak banyak, jangan banyak bunyik adik-adik ya since tuition fees pun orang dah bayar. Siap bagi study allowance lagi kan. Cuma nak saya mengajar Degree students, jaga exam, marking paper - no hal. Tapi.......fellowship saya dah tamat end of December 2011 lepas. Hmmm hmmm hmmm susah hati. Orang maha bijak kot boleh habis Phd within 3 years kan. Cukup 3 tahun, saya baru lepas field survey semua. Belum analys data lagi, belum conclude writting lagi, belum publish paper lagi.

Saya dah susun strategi. Zap zap apply My Brain15. Nak juga orang sponsored study lg kan.


Eh dapat pulak straight away after Fellowship habis. Alhamdulillah.

Yang masalahnya sekarang duit allowance tak masuk lagi. Dah la kena bayar uni fees ni. Bulan depan nak attend conference lagi. Duit lagi.

Since dah about 1month submit semua form. So risau lagi takut nama tercicir. Tadi call KPT, they said nama ada dalam system but biasalah it takes time.

Ok tunggu lagi.

Eh sebenarnya banyak juga tempat yang kita boleh apply scholarship. Kena rajin sangat-sangat mencari and do perform in your study. Biar stand out from the crowd. Pastu minta sijil certified yg pangkat tinggi sikit. In my opinion lah. Saya suka minta sign dari supervisor saya. Sebab dia Prof. Eh relevan ke?

Hmm saya pernah dpt call attend exam scholarship from Khazanah Nasional. Tapi time tu tgh pregnant 8months and for sure saya macam ada low self confidence. Tapi if from Khazanah, benefits memang sangat banyak. It takes time i pikir-pikir since masa tu UPM dah tanggung kan. So I wouldnt take any risks campur malu dengan condition diri plak. So i turn it down. Sia-sia je beria apply. Now rasa rugi hehehehe.

Enough with bebelan hari ini. Saya banyak sangat nak ready for conference and again publish paper. Software pun masih terumbang ambing.

Pen off



2 comments:

just azura! said...

wah mama, bestnye boleh sambung! aku memang tengah nak fikir untuk mintak my phd. tapi my phd sajelah.. aku baru nak start. kena fikir mana nak cekau duit after 3 years! huhuhu sedih..

nak try apply khazanah. any tips?

Mahirah Kamaludin said...

apply je mana yg nak bagi duit free ni kan..

khazanah tu tak ada tips, cuma apply online je n ada certain doc dia nak. dia ada time juga open for apply jg. aku lupa lah. sbb if dekat sekolah siswazah upm ni, dorg mmg selalu letak notice and inform if ada scholarship mana2.

OUR BUNDLE OF JOY

Lilypie First Birthday tickers